Notecreo
Administrator
Dołączył: 19 Mar 2008
Posty: 10516
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 48 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć:
|
Wysłany: 31.08.2008, Nie, 14:33 Temat postu: Hiszpańska muzyka na Solcu Tryptyk jesienny |
|
|
HISZPAŃSKA MUZYKA NA SOLCU TRYPTYK JESIENNY
PAŹDZIERNIK (15.10. 2006) g. 19.30
CANTE JONDO – GŁĘBOKI ŚPIEW ANDALUZJI
Gonzalo Cortés - śpiew
Rafael Cortés –gitara flamenco
Cante jondo lub inaczej cante grande (pieśń głęboka lub wielka) to grupa pieśni o poważnym i głębokim charakterze, do dziś jest uważana przez wielu Andaluzyjczyków za prawdziwe flamenco. Korzeniami sięga prawdopodobnie pieśni religijnych, pieśni z tej grupy należą do najstarszych i najtrudniejszych do wykonania.
Pieśniarz flamenco nie tylko tekstem wyraża sens pieśni, ale także, a raczej przede wszystkim ekspresją śpiewu, jego rozdarciem i bólem. Często nie widząc pieśniarza "na żywo" trudno zrozumieć przesłania jakie niesie pieśń, a nawet polubić cante jondo. Mowa ciała, czyli mimika twarzy oraz gesty towarzyszące podczas śpiewania wyrażają więcej niż sama melodia i słowa. Obrazowość śpiewu jest ogromna: otwarte, krzyczące usta, zamknięte oczy patrzące do wewnątrz duszy, zaciśnięta pięść, otwarte ramiona, pot na twarzy pieśniarza, przekrwione skronie, napięte palce... Wszystkie te elementy wpływają na widza tak, że znacznie głębiej przeżywa śpiew widząc wykonawcę niż słuchając go z nagrań.
Pieśni należące do cante jondo:
cabales, cańas, carceleras, deblas, giliana, livianas, martinetes, medio polo, playeras, polos, saetas, serranas, seguiriyas, soleares, soleariyas, tonás.
Gonzalo Cortes - śpiew flamenco
Urodził się w 1971 roku w Santa Fe w prowicji Granada w sercu Andaluzji w cyganskiej rodzinie artystów od pokoleń zajmującej sie muzyką flamenco. Gonzalo od wczesnego dzieciństwa zaczął śpiewać i występować publicznie. Będąc pod silnym wpływem największego pieśniarza flamenco - Camaróna de la Isla szybko nauczył się wykonywać najgłębsze pieśni Cante Jondo oraz dynamiczne i nowoczesne pięsni współczesne. Występował z wieloma artystami flamenco w całej Hiszpanii i w większości krajów Europy. Obdarzony bardzo głębokim i specyficznym głosem flamenco jest artystą trudnym do podrobienia i jedynym w swoim rodzaju.
Rafael Cortes - gitara
To artysta zaliczany do ścisłej elity hiszpańskich mistrzów gitary flamenco. Rafael urodził się w 1973 roku jako syn emigrantów z Andaluzji. Dziadek Rafaela - Octavio Cortés Maya należący do słynnej dynastii muzyków flamenco (z tej rodziny pochodził też sam Manuel de Falla) był bardzo znanym gitarzystą w Granadzie. W wieku 9 lat grał już regularne koncerty akompaniując śpiewakom. Jako dwunastoletni chłopiec zagrał swój pierwszy, solowy koncert dla kilkuset słuchaczy. Dziś należy do najbardziej obiecujących gitarzystów młodego pokolenia.
JEST TO PIERWSZY OD PONAD 20 LAT KONCERT CANTE JONDO W POLSCE!!!
LISTOPAD (19.11.2006), g. 19.30
ROSA DAS ROSAS
Jadwiga Teresa Stępień - mezzosopran
Mariusz Rutkowski – fortepian
ALFONSO X EL SABIO (1250)
1. Cantigas de Santa Maria ROSA DAS ROSAS (a capella) / pieśń na cześć Najświętszej Maryi Panny – RÓŻA RÓŻ
FEDERICO GARCIA LORCA (1898 – 1936)
Los Pelegrinitos - Mali Pielgrzymi
Sevillanas del Siglo XVIII – Przyśpiewki Sewilskie z XVIII w.
JOAQUIN TURINA (1882-1949)
El Fantasma / fantazja
SAETA en la forma de Salve a la Virgen de la Esperanza / Saeta w formie salvy do Najświętszej Maryi Panny
Cantares / Śpiewy
JOAQUIN NIN (1789-1949)
El Vito / Taniec Świętego Wita
XAVIER MONTSALVATGE
CINCO INVOCATIONES AL CRUCIFICADO / Pięć inwokacji Ukrzyżowania
De passione Christi
Pianto Della Madonna
La Vierge
Lamentatión
D’oracio de temps
ARIEL RAMIREZ (1921 )
FRAGMENTY MISA CRIOLA
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
La anuncianción / Zwiastowanie
La Paregrinación / Pielgrzymka
El Nacimiento / Narodzenie
Los Reyes Magos / Trzej Królowie – Melchior, Gaspar i Czarny Baltazar
Stępień Jadwiga Teresa, śpiewaczka (mezzosopran); ur. 9 listopada 1954 w Miliczu. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie śpiewu Jerzego Artysza (dyplom w 1981). W 1982 zadebiutowała na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego. W latach 1983-84 i w 1985 doskonaliła swoje umiejętności wokalne pod kierunkiem Iriny Archipowej w Moskwie.
Jest laureatką wielu konkursów krajowych i zagranicznych, m. in. w 1984 uzyskała nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie muzyki hiszpańskiej na Konkursie im. Francisco Viñasa w Barcelonie. Jej repertuar operowy sięga od dzieł baroku poprzez wielki repertuar XIX-wieczny, aż po kompozycje współczesne. Żywiołowa, niezwykle spontaniczna interpretacja, a także bujny temperament i zmysłowa uroda ciemnego głosu predystynują ją szczególnie do wykonywania muzyki hiszpańskiej.
Mariusz Rutkowski
Studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (fortepian - prof. J. Romaniuk, prof. M. Szraiber, kameralistyka - prof. M. Notowska). Jest laureatem licznych nagród, koncertuje w kraju i za granicą; współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Teatrem Wielkim w Poznaniu, dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji, oraz nagrań płytowych.
GRUDZIEŃ (10.12.2006), g. 19.30
CANTIGAS de SANTA MARIA „O cudownych uzdropwieniach” Alfonso X el Sabio , ok 1240 r.
Ars Nova
Zespół :
Anna Mikołajczyk-sopran
Maria Pomianowska -śpiew, fidel
Krzysztof Owczynik -tenor
Małgorzata Feldgebel-fidel
Joanna Nogal -fidel
Marcin Zalewski -lira korbowa, alt
Mirosław Feldgebel-harfa gotycka, baryton
Jacek Urbaniak-flety, szałamaja , kierownik zespołu
Spośród przeszło czterystu kantyczek kastylijskiego króla Alfonsa X Mądrego, napisanych w pierwszej połowie XIII wieku, wybraliśmy zaledwie kilka tych, ktore opisują cudowne wybawienia od paraliżu, poronienia, delirium, pasożytów, przywrócenie do życia topielca, To wszystko dzieje się za sprawą Najświętszej Maryi Panny. Dodajmy jeszcze, iż oryginał Cantigas de Santa Maria znajdujący się w Bibliotece Pałacowej w Eskorialu (50 km od Madrytu) jest bogato ilustrowany wspaniałymi średniowiecznymi miniaturami. Cantigas stanowią cenne świadectwo mentalności religijnej człowieka średniowiecznego, który obcuje z Sacrum w sposób bezpośredni, dotykalny. Historie cudownych uzdrowień mają barwną treść i siłę ekspresji, która przemawia do współczesnego słuchacza. Sławiące Maryję Cantigas napisane są dla pokrzepienia serc i umocnienia wiary.
Kantyczki śpiewane przeplatane są średniowiecznymi utworami instrumentalnymi -estampidami i kantyczkami miłosnymi. Partie instrumentalne improwizowane są przez grających je muzyków.
Alfonso el Sabio XIII w. Cantigas de Santa Maria
Kantyczka nr.221
O tym jak Maryja uleczyła króla don Fernando, gdy był dzieckiem, a było to w Onna.
Estampida BELICHA ( Anonim włoski XIV w.)
Kantyczka nr.127
O tym jak N.M. Panna nie chciała aby wszedł do Jej kościoła pewien młodzieniec, który kopał swoją matkę , a on kiedy zobaczył , że nie może wejść to odciął sobie stopę , a potem uzdrowiła go święta Maria.
Kantyczka nr.77
O tym jak Maryja cudownie uzdrowiła bezwładną w rękach i w nogach kobietę, w kościele w Lugo.
TROTTO (Anonim włoski XIV w.)
Kantyczka 111
O tym jak pewien kleryk utonął w Sekwanie i trzeciego dnia zmartwychwstał za sprawą cudu N.M. Panny.
Kantyczka nr. 253
O tym jak pielgrzym z Tuluzy idący do Santiago zatrzymał się w kościele N.M. Panny w Villa Sirga .
SALTARELLO (Anonim włoski XIV w.)
Kantyczka nr.166
O tym jak Maryja uleczyła sparaliżowanego w swym kościele w Salas.
Specjalnie na ten koncert:
Legendy o Cudownej Figurze Jezusa Nazareńskiego z warszawskiego Solca
ARS NOVA - zespół instrumentów dawnych istnieje od 1981 r., kieruje nim Jacek Urbaniak. Specjalizuje się w muzyce europejskiej XIII-XVI w. i należy do czołowych grup tego rodzaju w Polsce. Zespół występował w najważniejszych salach koncertowych w kraju i za granicą, brał też udział w spektaklach Opery Narodowej (Ludus Danielis,Jadwiga Królowa Polska) i Warszawskiej Opery Kameralnej (Cantigas de Santa Maria).Do najważniejszych osiągnięć fonograficznych zespołu należą premierowe nagrania wielu dzieł muzyki polskiego średniowiecza i renesansu. Kreatywność muzyków zespołu kierowanych przez Jacka Urbaniaka pozwala na wykonywanie tego co nie jest do końca zapisane przez kompozytorów. Jest ona również powodem do sięgania po inne pokrewne dziedziny muzyki wymagające inwencji twórczej: muzyki ludowej i współczesnej.
Organizator:
RZYMSKOKATOLICKA PARAFIA ŚW. TRÓJCY W WARSZAWIE – UL. SOLEC 61/ trinitas.mkw.pl
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Notecreo dnia 13.06.2009, Sob, 19:39, w całości zmieniany 1 raz
|
|